Statut Fundacji
Mecenatura na rzecz Społeczeństwa i Rozwoju
tekst jednolity na dzień 01.07.2024 r.

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§ 1

  1. Fundacja Mecenatura na rzecz Społeczeństwa i Rozwoju, zwana dalej Fundacją, działa na podstawie Ustawa z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2167). oraz postanowień niniejszego statutu.
  2. Fundacja została ustanowiona przez Rafał Naściszewski, zwanego dalej Fundatorem, aktem notarialnym Repertorium A Nr: 874/2023 sporządzonym przez Notariusza Macieja Wróbla w kancelarii notarialnej w Katowicach w dniu 28.04.2023 roku.

§ 2

  1. Siedzibą Fundacji jest Miasto Katowice.
  2. Czas trwania fundacji jest nieoznaczony.
  3. Terenem działania Fundacji jest cały obszar Rzeczpospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów, Fundacja może prowadzić działalność także poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.
  4. Fundacja jest organizacją pozarządową, prowadzącą działalność pożytku publicznego, po spełnieniu warunków przewidzianych przepisami prawa.
  5. Fundacja może tworzyć oddziały oraz inne jednostki organizacyjne

§ 3

  1. Fundacja posiada osobowość prawną.
  2. Nadzór nad Fundacją sprawuje minister właściwy ds. Rodziny i Polityki Społecznej
  3. Fundacja używa symboli i pieczęci według wzorów ustalonych przez Zarząd Fundacji.
  4. Symbol i nazwa Fundacji podlega ochronie prawnej.
  5. Fundacja dla celów współpracy z zagranicą może posługiwać się tłumaczeniem nazwy

§ 4

Fundacja może ustanawiać certyfikaty, odznaki i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla fundacji, przyczyniającym się do realizacji celów fundacji.

Rozdział II.

Cele i zasady działania Fundacji

§ 5

Celem Fundacji jest działalność w zakresie:

  1. podejmowania działań na rzecz osób bezdomnych,
  2. podejmowania działań na rzecz seniorów i osób niepełnosprawnych
  3. podejmowania działań na rzecz osób zagrożonych wykluczeniem społecznym
  4. niesienia pomocy osobom dotkniętym problemami z zadłużeniem
  5. niesienia pomocy osobom szukającym wsparcia w doradztwie finansowo-ekonomicznym
  6. edukacji w zakresie ekonomii i podstaw zarządzania budżetem domowym,
  7. wspierania osób szczególnie uzdolnionych, nie mogących realizować swoich przedsięwzięć z uwagi na niedostatek środków finansowych
  8. udzielania pomocy placówkom wychowawczym, oświatowym i opiekuńczym
  9. podejmowania i wspierania działań w zakresie upowszechniania zdrowego budżetu domowego
  10. podejmowania i wspierania działań w zakresie szerzenia oświaty wśród osób i dzieci mających do niej utrudniony dostęp,
  11. niesienie pomocy osobom biednym i instytucjom o ważnym znaczeniu społecznym, będącym w trudnej sytuacji materialnej
  12. udostępniania osobom wykluczonym lub zagrożonych wykluczeniem możliwości korzystania z porad w zakresie tworzenia pism do sądów, komorników i wierzycieli
  13. aktywizacja zawodowa osób niepełnosprawnych poprzez tworzenie miejsc pracy,
  14. działania na rzecz rozwoju przedsiębiorczości i promocji zatrudnienia
  15. aktywizacji zawodowej, edukacyjnej i społecznej osób z niepełnosprawnościami, osób młodych, kobiet oraz osób starszych
  16. aktywizacji zawodowej i edukacyjnej osób bezrobotnych i biernych zawodowo
  17. podejmowania działań na rzecz równości szans kobiet oraz innych grup społecznych zagrożonych wykluczeniem społecznym
  18. podnoszenia kwalifikacji osób w celu przystosowania do potrzeb lokalnych i regionalnych rynków pracy
  19. wspierania rozwoju obszarów wiejskich
  20. wspierania rozwoju mikro, małych i średnich przedsiębiorstw
  21. wspierania rozwoju nowoczesnych technologii i innowacyjnej gospodarki opartej na wiedzy
  22. wspieranie rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, demokracji lokalnej i aktywnego obywatelstwa
  23. promocji i wspierania ochrony zdrowia, aktywności fizycznej i sportu
  24. rozwoju potencjału sektora pozarządowego
  25. podnoszenia kompetencji i kwalifikacji osób w celu przystosowania do potrzeb lokalnych i regionalnych rynków pracy
  26. wspierania kształcenia ustawicznego i pozaszkolnego
  27. podejmowania działań proekologicznych na rzecz ochrony środowiska
  28. promocji działań na rzecz integracji europejskiej
  29. zwiększania dostępności do szeroko rozumianej pomocy psychoterapeutycznej i prawnej dla różnych grup społecznych, zarówno dla dorosłych jak i dzieci;
  30. pomocy psychoterapeutycznej i prawnej dla osób znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej
  31. zwiększania oferty pomocowej na rynku poprzez wprowadzanie nowych form pomocy w zależności od potrzeb podopiecznych Fundacji lub podopiecznych partnerów Fundacji
  32. zmieniania stereotypów dotyczących pomocy psychoterapeutycznej i prawnej panujących w społeczeństwie, a wpływających ograniczająco na gotowość do skorzystania z takiej pomocy
  33. udostępnieni osobom wykluczonym lub zagrożonym wykluczeniem możliwości korzystania z porad prawnych

§ 6

Fundacja realizuje swoje cele poprzez:

  1. organizowanie wsparcia dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, osób bezdomnych, biednych, seniorów, osób niepełnosprawnych, osobom dotkniętym problemami z zadłużeniem,
  2. prowadzenie działalności charytatywnej,
  3. organizowanie i finansowanie pomocy psychologicznej i psychiatrycznej,
  4. organizowanie i finansowanie pomocy prawnej,
  5. działalność polegającą na wspieraniu aktywności integracji i aktywizacji osób niepełnosprawnych,
  6. wspieranie osób, które znalazły się w szczególnie trudnej sytuacji życiowej lub materialnej,
  7. udział, organizowanie lub wspieranie inicjatyw, kampanii społecznych i programów edukacyjnych,
  8. wyrównywanie szans osób wykluczonych społecznie, biednych, niepełnosprawnych, bezdomnych, seniorów,
  9. prowadzenie działalności informacyjnej, w tym internetowej bazy danych z informacjami przydatnymi dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym,
  10. propagowanie postaw świadomego konsumpcjonizmu, idei zarządzania budżetem domowym oraz postaw przeciwdziałających nadmiernemu zadłużeniu,
  11. organizowanie programów informatycznych z zakresu nadmiernego zadłużenia finansowego i pętli zadłużenia,
  12. organizowanie wsparcia finansowego i pomocy dla osób szczególnie uzdolnionych, nie mogących realizować swoich przedsięwzięć z uwagi na niedostatek środków finansowych
  13. prowadzenie działalności wydawniczej w zakresie realizacji celów statutowych.
  14. organizowanie i prowadzenie różnorodnych form działalności informacyjnej, edukacyjnej i doradczej,
  15. współpracę z istniejącymi i powstającymi organizacjami wyspecjalizowanymi w dziedzinach tożsamych z celami Fundacji.
  16. Podejmowania działań proekologicznych na rzecz ochrony środowiska
  17. promocji działań na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami
  18. promocję zatrudnienia i aktywizacji zawodowej, w tym rozwoju przedsiębiorczości
  19. ochrona i promocja zdrowia;
  20. praca nad zmianą stereotypów dotyczących pomocy psychologicznej i prawnej,
  21. organizowanie kampanii społecznych promujących szeroko rozumiane formy pomocy psychoterapeutycznej i prawnej
  22. promowanie indywidualnych form pomocy;
  23. promowanie grupowych form pomocy takich jak: grupy wsparcia
  24. promowanie i wspieranie pracy zespołowej wśród grup zawodowych oferujących pomoc  prawną
  25. organizowanie i prowadzenie różnorodnych form działalności informacyjnej, edukacyjnej i doradczej
  26. organizowanie i prowadzenie konferencji i szkoleń, wykładów, prelekcji, kursów, seminariów, innych form szkolenia
  27. propagowanie i organizowanie spotkań, konsultacji, doradztwa i innych form w zakresie pomocy psychoterapeutycznej i prawnej
  28. udostępnianie pomieszczeń i sprzętu Fundacji
  29. udzielanie pomocy finansowej, rzeczowej i organizacyjnej
  30. przyznawanie nagród
  31. realizację celów badawczo naukowych
  32. organizowanie wolontariatu
  33. organizowanie działań, akcji, kampanii społecznych, szkoleń, kursów, konferencji, spotkań w zakresie realizacji celów statutowych
  34. współpracę z instytucjami państwowymi, samorządowymi i organizacjami pozarządowymi działającymi na terenie Rzeczypospolitej Polskiej oraz za granicą RP w zakresie objętymi celami Fundacji
  35. organizowanie zbiórek pieniężnych na rzecz realizacji celów statutowych Fundacji
  36. inne działania nieuwzględnione wcześniej istotne dla realizacji celów statutowych Fundacji.

§ 7

  1. Dla osiągnięcia swych celów Fundacja może wpierać działalność innych osób i instytucji zbieżną z jej celami.
  2. Realizacja celów określonych niniejszym Statutem następuje w ramach nieodpłatnej i odpłatnej działalności pożytku publicznego. Prowadzona przez Fundacje odpłatna działalność pożytku publicznego nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221).

Rozdział III.

Majątek i dochody Fundacji

§ 8

  1. Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w kwocie 2100 zł (dwa tysiące sto złotych) oraz inne mienie nabyte przez Fundację w toku działania, w szczególności środki finansowe, ruchomości, nieruchomości, prawa majątkowe oraz inne mienie.
  2. Fundacja prowadzi gospodarkę finansową i księgi rachunkowe na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
  3. Zabronione jest:
    1. udzielanie przez Fundację pożyczek lub zabezpieczenie zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do członków organów Fundacji lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie organów oraz pracownicy pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związane z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”, przekazywanie majątku Fundacji na rzecz członków organów Fundacji lub pracowników oraz osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności gdy przekazanie majątku ma nastąpić nieodpłatnie lub na preferencyjnych warunkach, wykorzystywanie majątku Fundacji na rzecz członków organów Fundacji lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystywanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Fundacji.
    1. dokonywanie zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osoby bliskie, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.

§ 9

  1. Przychody Fundacji pochodzą z:
  2. darowizn, spadków, zapisów otrzymanych od osób fizycznych i prawnych z kraju i zagranicy;
  3. dotacji i subwencji od osób prawnych,
  4. grantów, w szczególności z Unii Europejskiej i innych ośrodków rządowych i pozarządowych;
  5. zbiórek publicznych, datków
  6. majątku fundacji,
  7. odsetek i lokat bankowych,
  8. innych przysporzeń majątkowych czynionych na rzecz Fundacji przez krajowe i zagraniczne osoby prawne lub fizyczne oraz jednostki nieposiadające osobowości prawnej
  9. zbiórek publicznych, aukcji i dochodów z imprez publicznych organizowanych przez lub na rzecz Fundacji
  10. pożytków majątku ruchomego i nieruchomego,
  11. pożytków z innych praw majątkowych
  12. datków z przeprowadzonych szkoleń
  13. odpłatnej działalności pożytku publicznego.
  • Całość przychodów uzyskiwanych przez Fundację jest przeznaczana wyłącznie na działalność statutową.
  • Zgodnie z obowiązującym prawem Fundacja może ubiegać się o dotacje z budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej – dla realizacji celów statutowych.
  • W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia Zarząd Fundacji składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza lub odrzuceniu spadku. Przyjęcie spadku z dobrodziejstwem inwentarza może nastąpić tylko wówczas, gdy w chwili składania tego oświadczenia jest oczywiste, że stan czynny spadku przewyższa jego długi.

Rozdział IV.

Władze Fundacji

§ 10

Władzami Fundacji są:

  1. Zarząd Fundacji, zwany dalej również „Zarządem”.
  2. Rada Fundacji, zwana dalej również „Radą”.

Zarząd Fundacji

§ 11

  1. Zarząd składa się z jednej do trzech osób, w tym Prezesa Zarządu, powoływanych przez Radę Fundacji w głosowaniu tajnym, za wyjątkiem pierwszego Zarządu, powołanego przez Fundatora,
  2. Kadencja członka Zarządu wynosi 3 lata.
  3. Funkcję członka Zarządu można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.
  4. Członkostwo w Zarządzie ustaje na skutek:
  5. upływu czasu, na jaki powołano członka Zarządu
  6. złożenia pisemnej rezygnacji
  7. utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,
  8. śmierci członka Zarządu,
  9. odwołania przez Radę Fundacji,
  10. Członkami Zarządu nie mogą być osoby skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne, ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.

§ 12

  1. Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
  2. Do kompetencji Zarządu należy:
  3. kierowanie bieżącą działalnością Fundacji,
  4. realizacja celów statutowych,
  5. sporządzanie planów pracy i budżetu,
  6. sprawowanie zarządu nad majątkiem Fundacji,
  7. reprezentowanie Fundacji na zewnątrz,
  8. zatrudnianie pracowników i ustalanie wysokości ich wynagrodzenia,
  9. realizacja uchwał Rady Fundacji
  10. składanie wniosku do Rady Fundacji o zmianę statutu,
  11. wnioskowanie do Rady Fundacji o połączenie lub likwidację Fundacji.
  12. Zarząd co roku zobowiązany jest przedkładać Radzie Fundacji roczne sprawozdanie z działalności Fundacji.

§ 13

  1. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
  2. Posiedzenie zarządu może odbywać się w siedzibie Fundacji albo w innym miejscu ustalonym zgodnie albo w systemie on-line.
  3. Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes, przesyłając informację o terminie pocztą elektroniczną, a w przypadku braku takiej możliwości listem poleconym, na co najmniej 3 dni przed  planowanym spotkaniem.
  4. O posiedzeniu muszą zostać poinformowani wszyscy członkowie Zarządu.
  5. Zarząd podejmuje decyzje za pomocą uchwał zwykłą większością głosów przy obecności co  najmniej połowy swoich członków, jeśli dalsze postanowienia nie stanowią inaczej. W przypadku równego rozłożenia głosów decyduje głos Prezesa.
  6. Uchwała może być podpisana w sposób tradycyjny, w tym korespondencyjnie, lub elektroniczny

Sposób reprezentacji oraz zaciągania zobowiązań majątkowych

§ 14

Do składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji, w tym w sprawach majątkowych, w przypadku  zarządu jednoosobowego uprawniony jest Prezes Zarządu działający samodzielnie, zaś w  przypadku zarządu wieloosobowego dwóch członków zarządu działających wspólnie.

Rada Fundacji

§ 15

  1. Rada Fundacji jest najwyższym organem Fundacji, odrębnym od organu zarządzającego i nie podlegającym mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej oraz sprawowania nadzoru nad działalnością Fundacji.
  2. Rada składa się z trzech do pięciu członków pełniących funkcje kontrolne oraz nadzorcze.
  3. Pierwszą Radę powołuje Fundator.
  4. W skład Rady mogą wchodzić, z zastrzeżeniem pierwszego składu Rady, także osoby, wykazujące się współpracą z Fundacją, na podstawie złożonej deklaracji o chęci przystąpienia do Fundacji w charakterze Członka Rady Fundacji oraz po zaakceptowaniu ich kandydatury przez Radę  w formie uchwały.
  5. Członkami Rady nie mogą być osoby, które:
    1. są członkami Zarządu Fundacji,
    1. pozostają z członkami Zarządu Fundacji w związku małżeńskim lub we wspólnym pożyciu,
    1. pozostają z członkami Zarządu Fundacji w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,
    1. były skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne, ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
  6. Członkostwo w Radzie Fundacji wygasa:
    1. z chwilą śmierci osoby fizycznej,
    1. złożenia pisemnej rezygnacji skierowanej do zarządu Fundacji,
    1. wystąpienia okoliczności, o których mowa w ust. 5 powyżej,
    1. wykluczenia przez Radę w głosowaniu tajnym większością 2/3 głosów,
    1. zaistnienia innych okoliczności, które w sposób długotrwały uniemożliwiają, bądź w znaczny sposób utrudniają pełnienie funkcji przez członka Rady, albo powodują utratę zaufania w stosunku do danego członka Rady Fundacji.
  7. W przypadku, gdy na skutek okoliczności wskazanych w ust. 6 powyżej liczba członków Rady  byłaby niższa od określonej w ust. 2 powyżej, pozostali członkowie Rady zobowiązani są do przedstawienia kandydatur i wyboru kolejnych członków celem uzupełnienia składu Rady. W sytuacji, gdy z wskazanych wyżej przyczyn członkostwo w Radzie wygasłoby wobec w stosunku do wszystkich członków, wybór ich następców dokonywany jest przez Fundatora.

§ 16

Do zakresu kompetencji Rady Fundacji należy:

  1. powoływanie i odwoływanie członków Zarządu,
  2. podejmowanie uchwał w sprawie nabycia członkostwa w Radzie,
  3. podejmowanie uchwał w sprawach utraty członkostwa w Radzie,
  4. ustalanie i zatwierdzenie Regulaminu działania Rady oraz zmian w Regulaminie,
  5. przyjmowanie i zatwierdzanie okresowych sprawozdań z działalności Fundacji, zatwierdzanie rocznych sprawozdań finansowych, sprawozdań z działalnością Fundacji oraz udzielanie absolutorium członkom Zarządu Fundacji,
  6. ustalanie zasad udzielania dotacji i innych form pomocy ze środków Fundacji,
  7. określanie programów działania oraz zasad wspierania projektów, w tym przede wszystkim warunków przyznawania pomocy przez Fundację,
  8. powoływanie komisji do wykonywania określonych zadań, w szczególności komisji merytorycznych związanych z celami Fundacji oraz innych komisji. Komisje działają według zasad określonych uchwałą Rady Fundacji. Uchwała Rady określa w szczególności zakres oraz sposób działania komisji, skład osobowy, okres na jaki komisja została powołana, budżet komisji,
  9. podejmowanie decyzji w sprawach:
  10. likwidacji Fundacji,
  11. zaciągania zobowiązań przez Zarząd w wysokości przekraczającej 150.000,00 zł (sto pięćdziesiąt tysięcy),
  12. lokaty kapitałów Fundacji,
  13. powoływania i odwoływania ośrodków, biur, przedstawicielstw, filii lub oddziałów Fundacji,
  14. połączenia z inną fundacją.
  15. przeprowadzanie czynności kontrolnych związanych z działalnością Fundacji. W ramach tych czynności członkowie Rady Fundacji mogą sprawdzać księgi i dokumenty, dokonywać rewizji majątku oraz żądać od Zarządu i pracowników Fundacji wyjaśnień, pisemnych informacji i sprawozdań,
  16. ustalanie zasad ewentualnego wynagradzania członków Zarządu,
  17. dokonywanie zmian w Statucie Fundacji.
  18. zajmowanie stanowiska w sprawach przedstawianych przez Zarząd Fundacji,
  19. podejmowanie decyzji we wszelkich sprawach nieprzekazanych do kompetencji innych organów Fundacji.

§ 17

  1. Rada Fundacji podejmuje uchwały w głosowaniu tajnym w przypadkach:
  2. powołania i odwołania członków Zarządu,
  3. udzielania absolutorium członkom Zarządu,
  4. wykluczenia członka z Rady Fundacji,
  5. uzupełnienia Rady lub powołania nowych członków Rady,
  6. Większości 2/3 (dwie trzecie) głosów wymagają sprawy:
  7. zbycia znaku towarowego, patentu, wzoru użytkowego lub innego tego typu prawa niematerialnego,
  8. wykluczenia i pozbawienia członkostwa w Radzie Fundacji,
  9. likwidacji Fundacji,
  10. uzupełnienia składu Rady Fundacji lub powołania nowych członków Rady,
  11. zmiany Statutu,
  12. nabycia, zbycia lub obciążenia prawa własności nieruchomości.
  13. W pozostałych sprawach określonych w niniejszym Statucie Rada podejmuje decyzję zwykłą większością głosów. W razie równej liczny głosów decyduje głos Przewodniczącego Rady.

§ 18

  1. Rada zbiera się w miarę potrzeb, na żądanie któregokolwiek członka Rady, nie rzadziej niż raz w roku.
  2. Radę zwołuje Zarząd z własnej inicjatywy lub na wniosek któregokolwiek członka Rady. Zarząd może brać udział w posiedzeniach Rady.
  3. Rada jest zwoływana  poprzez przesłanie informacji o terminie posiedzenia pocztą elektroniczną na adres poczty elektronicznej wskazany przez członka Rady, a w przypadku braku takiej możliwości listem poleconym, na co najmniej 3 dni przed planowanym spotkaniem.
  4. Posiedzenie Rady może odbywać się w siedzibie Fundacji albo w innym miejscu ustalonym zgodnie na terenie Rzeczpospolitej Polskiej.
  5. Uchwały Rady podejmowane są przy obecności co najmniej połowy jej składu.
  6. Każdemu członkowi Rady przysługuje jeden głos.
  7. Członkowie Rady wybierają ze swego grona Przewodniczącego w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów. Rada może odwołać Przewodniczącego Rady w każdym czasie.
  8. Uchwały Rady Fundacji są podejmowane w głosowaniu jawnym, a w sprawach przewidzianych Statutem w głosowaniu tajnym. Przewodniczący zarządzi także głosowanie tajne o ile wniosek taki złoży przynajmniej 1/3 członków Rady. Z głosowania tajnego wyłączone jest zatwierdzanie sprawozdań i programów działalności Fundacji.
  9. Funkcje Przewodniczącego, oraz pozostałych członków Rady Fundacji są honorowe i bezpłatne.
  10. Członkowie Rady mogą jednak otrzymywać zwrot uzasadnionych kosztów w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw, ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.
  11. Uchwały Rady Fundacji mogą być podjęte także bez odbycia posiedzenia, w drodze pisemnego głosowania lub przy wykorzystaniu środków służących do bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
  12. Członkowie Rady mogą brać udział w podejmowaniu uchwały Rady Fundacji oddając swój głos na piśmie za pośrednictwem innego Członka Rady.
  13. Oddanie głosu w sposób określony w ust. 11 i 12 powyżej może mieć miejsce w przypadku, gdy wszyscy członkowie Rady zostali powiadomieni o treści projektu uchwały i terminie głosowania oraz otrzymali niezbędne materiały do rozpatrzenia sprawy, a tym samym nie może dotyczyć spraw wprowadzonych do porządku obrad na posiedzeniu Rady Fundacji, nieobjętych wcześniejszym powiadomieniem.

Rozdział V.

Postanowienia końcowe

§ 19

Zmian w statucie Fundacji dokonuje Rada Fundacji na zasadach określonych w jego treści. Zmiana może dotyczyć celów  określonych w akcie założycielskim.

§ 20

  1. Dla efektywnego realizowania swoich celów Fundacja może połączyć się z inną fundacją, na warunkach określonych przez zainteresowane strony. Połączenia może nastąpić zarówno poprzez przejęcie, jak i poprzez zawiązanie nowej fundacji. W przypadku połączenia poprzez przejęcie Fundacja może być zarówno stroną przejmującą, jak i przejmowaną. Organem uprawnionym do określenia warunków połączenia oraz dokonania wszelkich czynności związanych z przeprowadzeniem połączenia z zastrzeżeniem § 20 ust 3. jest Zarząd
  2. Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
  3. W sprawach połączenia z inną fundacją decyzję podejmuje Rada Fundacji.

§ 21

  1. Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została ustanowiona lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
  2. O likwidacji Fundacji Zarząd zawiadamia ministra właściwego ds. Rodziny i Polityki Społecznej.
  3. Decyzję w przedmiocie likwidacji podejmuje Rada Fundacji.
  4. Likwidatorem Fundacji może być Zarząd albo osoba wskazana przez Radę Fundacji.
  5. Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji mogą zostać przeznaczone decyzją Rady Fundacji na rzecz działających w RP organizacji o zbliżonych celach.

Bielsko-Biała, dnia 01.07.2024 r.